Home
  • English
  • ÄŒeÅ¡tina
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • LatvieÅ¡u
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
Home
  • Browse Our Collections
  • Publications
  • Researchers
  • Research Data
  • Institutions
  • Statistics
    • English
    • ÄŒeÅ¡tina
    • Deutsch
    • Español
    • Français
    • Gàidhlig
    • LatvieÅ¡u
    • Magyar
    • Nederlands
    • Português
    • Português do Brasil
    • Suomi
    • Log In
      New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Research Output and Publications
  3. UniMAP Conference and Proceedings
  4. Kesan faktor demografi terhadap keberkesanan e-pembelajaran di pusat pengajian tinggi di Malaysia
 
Options

Kesan faktor demografi terhadap keberkesanan e-pembelajaran di pusat pengajian tinggi di Malaysia

Journal
Seminar Pendidikan Melayu Antarabangsa (SePMA) 2010
Date Issued
2010-03-29
Author(s)
Md. Aminul Islam
Universiti Malaysia Perlis
Noor Asliza Abdul Rahim
Universiti Malaysia Perlis
Wan Sallha Yusoff
Universiti Malaysia Perlis
Tan Chee Liang
Universiti Malaysia Perlis
Handle (URI)
https://hdl.handle.net/20.500.14170/14672
Abstract
Kajian ini dibuat untuk melihat kesan faktor demografi terhadap keberkesanan sistem e-pembelajaran. Pelajar-pelajar daripada institusi pengajian tinggi dipilih secara rambang untuk tujuan menilai keberkesanan sistem pembelajaran dalam proses pembelajaran pelajar. Seterusnya data diproses dengan menggunakan perisian SPSS. Hasil daripada data yang di perolehi menunjukkan bahawa faktor umur, program pengajian dan juga tahap pendidikan pelajar mempunyai hubungan yang signifikan dengan keberkesanan sistem pembelajaran secara elektronik. Oleh itu, dicadangkan agar kajian semula terhadap kaedah penyampaian dalam proses pembelajaran dilakukan sebelum memulakan pengajaran dengan mengambil kira tentang latar belakang pelajar. Perbandingan harus dilakukan antara keberkesanan secara elektronik dan kaedah pembelajaran secara tradisional melalui penilaian pelajar selepas sesi kuliah. Pemeriksaan yang rapi dan teliti harus dilakukan. Pusat pengajian tinggi juga disarankan agar melihat sejauh mana kebolehan pelajar menggunakan teknologi e-pembelajaran sebelum memperkenalkan sistem teknologi pembelajaran dalam talian (online) bagi melihat kemampuan dan kebolehan mereka dalam menggunakan sistem e-pembelajaran dalam proses pembelajaran mereka.
Subjects
  • Melayu

  • E-pembelajaran

  • Higher education

  • Pendidikan

File(s)
Kesan faktor demografi terhadap keberkesanan e-pembelajaran di pusat pengajian tinggi di Malaysia.pdf (110.31 KB)
google-scholar
Views
Downloads
  • About Us
  • Contact Us
  • Policies