Globalisasi pasaran, produk dan perkhidmatan yang berdaya saing, krisis
ekonomi yang tinggi adalah faktor yang paling kritikal yang mempengaruhi
kejayaan syarikat-syarikat pembuatan di pasaran global. Seiring dengan
pengembangan global, kerajaan Malaysia melalui Unit Pemodenan Tadbiran
dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) telah merancang langkahlangkah
transformasi perkhidmatan awam bagi meningkatkan tahap
penyampaian perkhidmatan. Terdapat usaha-usaha untuk memantapkan
pengurusan pejabat melalui pengenalan amalan 5S(Sisih, Susun, Sapu
Seragam dan Sentiasa Amal).Walaupun banyak kajian yang telah dijalankan di
dalam industri telah membuktikan amalan 5S membantu meningkatkan prestasi
namun masih sedikit kajian amalan 5S yang dijalankan terhadap sektor
perkhidmatan awam. Hasil kajian terdahulu mendapati terdapat organisasi
yang berjaya melaksanakan 5S dan tidak kurang juga yang mengalami
kegagalan. Oleh sebab itu kajian ini memberi fokus terhadap jurang
pelaksanaan 5S di jabatan-jabatan pentadbiran UUM. Sebanyak 61 buah
jabatan pentadbiran UUM terlibat dalam penilaian amalan 5S. Hasil kajian
menunjukkan tahap pelaksanaan amalan 5S di UUM melebihi tahap
sederhana dan menjurus kepada tahap yang baik. Kebanyakan jabatan di
UUM memperoleh pengiktirafan dua hinggatiga bintang. Hanya sebuah
jabatan yang telah mencapai pengiktirafan lima bintang. Amalan 5S di UUM
boleh dipertingkatkan dengan memberi penekanan kepada kategori
pembudayaan dan kategori inovasi & penambahbaikan berterusan.