Penyelidikan ini bertujuan menyelesaikan masalah pembelajaran subjek Reka bentuk Sistem Elektro-Pneumatik dengan menggunakan pendekatan Perisian Simulasi Berasaskan Animasi (ABSC). Masalah utama subjek ini ialah kesukaran pelajar memahami teori pergerakan komponenkomponen dalaman dalam Sistem Elektro-Pneumatik. lni kerana ketiadaan a/at bantu mengajar yang dapat menunjukkan pergerakan dalaman tersebut. Dalam penyelidikan, perisian simulasi telah dibangunkan secara merujuk segala teori-teori pembelajaran. Perisian simulasi yang dibangunkan telah mengeksploitasi e/emen animasi dan multimedia interaktif telah memaparkan
dengan jelas segala pergerakan komponen~komponen tersebut, malah ciri interaktif perisian membolehkan pelajar berinteraksi dengan berkesan. Pencapaian pelajar secara ujian pra dan pasca telah dibandingkan bagi kaedah pembelajaran konvensional dengan kaedah ABSC. Keputusan daripada Ana/isis Varian (ANOVA) melalui Ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang nyata dalam peningkatan skor setelah pelajar menggunakan perisian. Sebagai kesimpulan, penggunaan ABSC dapat membantu pelajar memahami konsep yang betul bagi Reka bentuk Sistem Elektro~Pneumatik serta menguasai Pembe/ajaran Berasaskan Masa/ah (PBL), seterusnya
memperoleh pencapaian akademik yang lebih baik.