Home
  • English
  • ÄŒeÅ¡tina
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • LatvieÅ¡u
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
Home
  • Browse Our Collections
  • Publications
  • Researchers
  • Research Data
  • Institutions
  • Statistics
    • English
    • ÄŒeÅ¡tina
    • Deutsch
    • Español
    • Français
    • Gàidhlig
    • LatvieÅ¡u
    • Magyar
    • Nederlands
    • Português
    • Português do Brasil
    • Suomi
    • Log In
      New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Resources
  3. Journals
  4. Journal of Communication in Scientific Inquiry (JCSI)
  5. Retorik iklan perniagaan: analisis iklan produk makanan & minuman dalam media sosial
 
Options

Retorik iklan perniagaan: analisis iklan produk makanan & minuman dalam media sosial

Journal
Journal of Communication in Scientific Inquiry (JCSI)
ISSN
2710-6594
Date Issued
2024-12
Author(s)
Siti Nurul Jannah Fital
Universiti Malaysia Perlis
Junaini Kasdan
Universiti Kebangsaan Malaysia
Abstract
Dalam era digital yang semakin berkembang pesat, media sosial telah menjadi platform utama bagi perniagaan untuk mempromosikan produk dan perkhidmatan mereka. Media sosial bukan sahaja menawarkan jangkauan yang luas tetapi juga membolehkan interaksi langsung dengan pengguna. Melalui media sosial, perniagaan dapat menyasarkan bakal pengguna dengan lebih tepat berdasarkan data demografi dan minat pengguna. Seiring dengan itu, iklan produk makanan dan minuman di media sosial telah menjadi salah satu strategi pemasaran yang paling popular. Bagi memastikan matlamat pengiklanan tercapai, penggunaan bahasa yang berkesan mampu mempengaruhi tindakan pembelian pengguna. Kajian ini bertujuan untuk menganalisis kaedah retorik perniagaan yang digunakan dalam iklan perniagaan khususnya iklan produk makanan dan minuman yang diiklankan dalam media sosial. Iklan-iklan yang terpilih akan dianalisis berlandaskan kaedah retorik iklan perniagaan oleh Asmah Haji Omar (2016). Kajian ini bukan sahaja menyumbang kepada pemahaman yang lebih mendalam tentang strategi pemasaran digital tetapi juga memberi pengetahuan praktikal yang boleh digunakan oleh pemasar dalam merancang dan melaksanakan kempen yang lebih efektif dalam media sosial. Hasil kajian ini dapat menjadi panduan bagi para perniaga untuk meningkatkan keberkesanan iklan mereka dan seterusnya memperkukuh kedudukan mereka dalam pasaran yang berdaya saing.
Subjects
  • Retorik

  • Perniagaan

  • Iklan

  • Media sosial

  • e-dagang

File(s)
Retorik Iklan Perniagaan.pdf (842.09 KB)
google-scholar
Views
Downloads
  • About Us
  • Contact Us
  • Policies