Options
Aplikasi teori dalam kajian media
Date Issued
2019
Author(s)
Norizah Aripin
Awan Ismail
Sabrina Mohd Rashid
Abstract
Aplikasi Teori dalam Kajian Media adalah sebuah buku ilmiah hasil daripada penelitian empirikal yang dilakukan terhadap pelbagai isu teori dalam kajian media dewasa ini. Penerbitan buku ini bertujuan untuk mengaplikasikan teori, instrumen dan tatacara pelaksanaan kajian media melalui penggunaan kaedah kuantitatif atau kualitatif. Kandungan buku ini mengandungi empat bahagian yang berkaitan pengaplikasian teori media dalam kewartawanan, perfileman, penyiaran dan periklanan. Perbincangan empat bahagian ini diperincikan dengan isu media, teori, kaedah kajian, prosedur pengumpulan dan penganalisaan data serta perbincangan hasil kajian. Adalah diharapkan pembaca mendapat manfaat daripada isu-isu yang dihidangkan oleh para penulis yang terdiri daripada pelbagai latar belakang disiplin ilmu media.
File(s)
Aplikasi teori dalam kajian media.pdf (1.24 MB)
Kenyataan Hak Cipta.pdf (41.14 KB)
Preview.pdf (24.98 KB)
Kandungan.pdf (62.78 KB)
Bab 1 : Teori pembingkaian analisis dan pemaparan rencana agama di Utusan Malaysia dan Berita Harian.pdf (154.93 KB)
Bab 2 : Teori pengawasan analisis kredibiliti berita dalam kalangan wartawan hiburan.pdf (155.42 KB)
Bab 3 : Teori disonansi kognitif dan persepsi mahasiswa Universiti Utara Malaysia terhadap kredibiliti berita politik atas talian.pdf (207.6 KB)
Bab 4 : Teori akauntabiliti media kemahiran dan profesionalisme wartawan solo.pdf (175.01 KB)
Bab 5 : Pembingkaian berita strategik Malaysiakini terhadap program transformasi kerajaan GTP dari 2010 hingga 2014.pdf (154.26 KB)
Bab 6 : Pendekatan genre seram dalam revolusi filem Melayu dan kepercayaan alam ghaib dalam filem Mantra.pdf (156.03 KB)
Bab 7 : Pengaruh personaliti dalam keseronokan menonton filem seram.pdf (175.25 KB)
Bab 8 : Teori disposisi aplikasi instrumen pengukuran emosi dengan pengukuran perasaan positif dan negatif dalam keseronokan kandungan media.pdf (153.91 KB)
Bab 9 : Pengaplikasian model penerimaan teknologi terhadap penggunaan Youtube dalam kalangan Gen Y.pdf (164.62 KB)
Bab 10 : Teori gabungan penerimaan dan penggunaan teknologi pengaplikasian instrumen penerimaan dan penggunaan Youtube dari perspektif Islam.pdf (176.32 KB)
Bab 11 : Faktor yang mempengaruhi kesetiaan jenama Nescafe dalam kalangan pelajar Universiti Utara Malaysia.pdf (161.3 KB)
Bab 12 : Penggunaan teori tindakan beralasan menerusi media sosial Instagram dalam mengembangkan industri butik vendor tempatan.pdf (196.04 KB)
Bab 13 : Periklanan dan kepentingannya kepada ekonomi negara, pihak pengiklan dan pengguna.pdf (156.37 KB)