Kajian ini bertujuan mengenal pasti profil ciri-ciri personaliti psiko-spiritual
di Semenanjung Malaysia dari aspek lokasi sekolah (bandar dan luar
bandar), jenis sekolah (sekolah berasrama penuh dan sekolah harian), aliran
sekolah (aliran agama dan sains teknikal. Sekolah-sekolah yang terlibat di
seluruh negeri Semenanjung Malaysia adalah Sekolah Menengah
Kebangsaan (SMK), Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA),
Sekolah Menengah Agama Bantuan Kerajaan (SMABK/Maahad), Sekolah
Menengah Teknik/Vokasional (SMT/V) dan Maktab Rendah Sains Mara
(MRSM). Tujuan kajian adalah untuk mengenal pasti perbezaan antara
sekolah-sekolah tersebut. Kajian ini telah dijalankan secara kuantitatif ke
atas 1319 pelajar sekolah menengah di Semenanjung Malaysia dengan
menggunakan soal selidik ‘Ummatic Personality Inventory’ (UPI) yang telah diuji
kesahannya dan kebolehpercayaannya oleh Nooraini Othman (2008). Di
dalam kajian ini, statistik deskriptif dalam bentuk skor min digunakan. Profil
menunjukkan bahawa pelajar dari luar bandar lebih berpersonaliti psikospiritual dari aspek Ibadah, Amanah dan Ilmu berbanding pelajar di bandar.
Bagi jenis sekolah pula menunjukkan bahawa pelajar sekolah berasrama
penuh lebih berciri-ciri Ibadah, Amanah dan Ilmu berbanding pelajar
sekolah harian. Pelajar sekolah agama adalah lebih tinggi skor min daripada
pelajar sekolah sains teknikal dalam aspek Ibadah dan Amanah mereka.
Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa remaja, ibu bapa, guru-guru,
kaunselor sekolah dan kementerian pendidikan perlu peka terhadap
personaliti psiko-spiritual yang berbeza bagi setiap individu pelajar. Ibu
bapa dan guru seharusnya memberi perhatian serius untuk memperbaiki
personaliti psiko-spiritual dalam kalangan pelajar sebagai khalifah dan
hamba Allah, secara tidak langsung dapat menangani masalah sosial Negara.