Now showing 1 - 3 of 3
No Thumbnail Available
Publication

Penyampaian maklumat melalui pembangunan video interaktif

2019 , Nur Azila Azahari , Hanisya Muhammad Husni , Wan Nor Ashiqin Wan Ali , Tengku Kastriafuddin Shah Tengku Yaakob

Langkawi terkenal sebagai destinasi percutian. Terdapat pelbagai tawaran pelancongan yang disediakan di sana. Penduduk tempatan boleh mendapat manfaat bersama dengan dapat menyediakan rumah tumpangan. Namun begitu, apabila wujudnya begitu banyak hotel, saingan menjadi meningkat. Mereka sukar memasarkan perkhidmatan rumah tumpangan. Selain itu, pelancong berasa selesa dengan penggunaan peta walaupun ianya mempunyai saiz fizikal besar untuk dibawa ke mana-mana. Inisiatif penyelidik dalam membangunkan video interaktif adalah supaya memudahkan pelancong untuk akses ke tempat yang ingin dituju hanya melalui gadget masing masing. Model reka bentuk dan pembangunan Alessi dan Trollip telah digunakan bagi pembangunan video interaktif. Satu penilaian dilakukan bagi mendapatkan maklum balas video. Hasilnya merupakan pendapat dan penambah baikan bagi video interaktif ini.

No Thumbnail Available
Publication

Pembangunan Model Personaliti Unggul Pesalah Juvana (MPUPJ)

2023 , Shuhairimi Abdullah , Nur Suriaty Daud @ Fhiri , Tengku Kastriafuddin Shah Tengku Yaakob , Noor Salwani Hussin , Mohd Soffian Mohammad Rosbi , Abdul Jalil Ramli , Adi Anuar Azmin , Wan Sallha Yusoff , Jasin Abd Halim

Kesalahan jenayah dalam kalangan kanak-kanak adalah masalah sosial yang sangat membimbangkan. Secara umumnya, masalah kanak-kanak berkonflik dengan undang-undang atau terlibat dengan kesalahan jenayah adalah isu sejagat kerana ianya berlaku di semua negara di dunia. Sehubungan dengan itu, objektif utama artikel ini adalah untuk menganalisis definisi jenayah dan jenayah juvana di Malaysia. Pada masa yang sama, artikel ini juga memfokuskan kepada jenayah juvana yang berlaku di negeri Perlis. Di samping itu, artikel ini turut mengenalpasti hukuman yang dikenakan kepada kanak-kanak yang melakukan jenayah. Artikel ini mendapati bahawa terdapat kelompangan berkenaan faktor yang mendorong pesalah untuk berubah dan boleh mengubah pesalah juvana lain menjadi lebih baik. Metodologi yang digunakan dalam kajian ini adalah kajian kuantitatif iaitu penganalisisan data. Selain itu, kertas kerja ini juga membangunkan model personaliti unggul pesalah juvana. Model ini adalah penambahbaikan penambahbaikan kepada modul program pemulihan pesalah juvana sedia ada.

No Thumbnail Available
Publication

Use of interactive video based on motion graphics to create awareness on handling stress

2021-05-03 , Tengku Kastriafuddin Shah Tengku Yaakob , Nur Azila Azahari , Shuhairimi Abdullah , Abdul Rahman Abdul Manaf , Ahmad Fahmi Mahamood , Yusoff N.I.K.M.

The development of the interactive video based on motion graphic is to spread awareness to the people about the appropriate ways to handle stress. This is because many people face stress in daily life, but they do not know the correct way to manage and handling the stress. An interactive based on motion graphic used as the medium due to easy to understand and able to attract the patient's attention. The model used to develop this product is Alessi and Trollip Model. The model contains 3 phases which are planning, design and development phase. Alpha test is conducted to test the effectiveness of the product and to make sure that the objectives of the project are achieved. The test is conducted by interviewing a multimedia expert, a content expert and 5 users which are students that reside at Kolej Kediaman Tuanku Fauziah (PFi2). The results obtained from conducting this test were positive as the feedback from the users suggests that the information given in this video is relevant and useful thus, help them to manage their stress. In this research, interactive multimedia learning based on motion graphic is effective toward the improvement of people to manage their stress in digital format.