Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap jati diri bahasa Melayu dalam kalangan
Generasi Z (Gen Z) di Malaysia berdasarkan perspektif Sosiokognitif. Secara khususnya
kajian ini adalah untuk melihat pengaruh sosiokognitif yang melatari Gen Z terhadap
tahap jati diri bahasa Melayu mereka. Kajian ini melibatkan 660 orang responden
daripada Gen Z, yang dipilih berdasarkan lokasi tempat tinggal bandar, pinggir bandar
dan luar bandar di seluruh Malaysia. Instrumen soal selidik digunakan dan diedar
menggunakan ‘Google Form’ untuk pengumpulan data. Instrumen yang dibangunkan
oleh pengkaji mempunyai tahap keesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi, iaitu α
=0.75 hingga α = 0.91. Data dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan
Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 25.0. Kajian menggunakan empat
pemboleh ubah utama yang berfungsi sebagai latar sosial Gen Z iaitu jantina,
kaum/etnik, aliran pendidikan dan lokasi kediaman. Tahap jati diri bahasa Melayu Gen Z
diukur berdasarkan empat indikator iatu sikap, persepsi, penghayatan dan pengamalan
bahasa Melayu mereka. Kajian mendapati bahawa terdapat perbezaan sikap, persepsi,
penghayatan dan pengamalan bahasa Melayu dalam kalangan Gen Z yang mempunyai
latar belakang sosial yang berbeza. Perbezaan ini seterusnya akan mewujudkan pula
perbezaan tahap jati diri bahasa Melayu dalam kalangan mereka.