Home
  • English
  • ÄŒeÅ¡tina
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • LatvieÅ¡u
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
Home
  • Browse Our Collections
  • Publications
  • Researchers
  • Research Data
  • Institutions
  • Statistics
    • English
    • ÄŒeÅ¡tina
    • Deutsch
    • Español
    • Français
    • Gàidhlig
    • LatvieÅ¡u
    • Magyar
    • Nederlands
    • Português
    • Português do Brasil
    • Suomi
    • Log In
      New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Resources
  3. Journals
  4. Journal of Communication in Scientific Inquiry (JCSI)
  5. Kuasa disebalik imej dalam pengiklanan
 
Options

Kuasa disebalik imej dalam pengiklanan

Journal
Journal of Communication in Scientific Inquiry (JCSI)
Date Issued
2020-06
Author(s)
Zaliza Zubir
Universiti Utara Malaysia
Rohizah Halim
Universiti Utara Malaysia
Abstract
Makalah ini akan menganalisis enam iklan yang berbeza iaitu iklan produk dan bukan produk untuk melihat teknik pengiklan mempengaruhi pengguna untuk mempercayai dan memiliki produk yang diiklankan. Wacana iklan berbeza dengan wacana-wacana lain kerana mempunyai persembahan verbal dan visual yang mampu menpengaruhi ideologi masyarakat khususnya pengguna yang melihat iklan tersebut. Hal ini membuktikan bahawa kuasa disebalik verbal dan visual sesebuah iklan mampu mengubah persepsi pengguna. Oleh itu, pendekatan Analisis Wacana Kritis (CDA) sangat bersesuaian untuk menganalisis teks dan gambar bahkan juga mampu melihat proses dan perubahan sosiobudaya yang terselindung disebalik sesebuah wacana iklan yang dihasilkan. Model 3-D Norman Fairclough dan Model visual Kress dan Van Leeuwen digunakan untuk menganalisis data kajian. Hasil kajian ini mendapati bahawa kebanyakan pengeluar cuba menunjukkan bahawa mempunyai kuasa untuk memilih atau tidak memilih sesuatu. Apabila pengeluar iklan adalah kerajaan, mereka mahu menunjukkan kuasa mereka terhadap orang. Ideologi di belakang yang terakhir adalah bahawa orang yang berkuasa harus menunjukkan kepadanya/kuasa. Oleh itu, masyarakat perlu mematuhi dan mengikut kehendak pengeluar. Jika pengeluar iklan swasta, ideologi di belakang mesej iklan boleh memberi penonton/pengguna yang lebih berkuasa untuk memilih atau tidak memilih sesuatu barangan atau perkhidmatan yang diiklankan. Penonton/pengguna akan lebih bersemangat untuk memilih itu kerana mempunyai kuasa pemilihan. Kesimpulannya, setiap iklan yang dihasilkan bukan sekadar untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu produk tetapi menonjolkan kuasa, identiti dan ideologi tertentu.
File(s)
Kuasa Disebalik Imej Dalam Pengiklanan.pdf (747.8 KB)
google-scholar
Views
Downloads
  • About Us
  • Contact Us
  • Policies