Home
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
Home
  • Browse Our Collections
  • Publications
  • Researchers
  • Research Data
  • Institutions
  • Statistics
    • English
    • Čeština
    • Deutsch
    • Español
    • Français
    • Gàidhlig
    • Latviešu
    • Magyar
    • Nederlands
    • Português
    • Português do Brasil
    • Suomi
    • Log In
      New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Resources
  3. Journals
  4. Journal of Communication in Scientific Inquiry (JCSI)
  5. Penggunaan kaedah pengajaran dan strategi komunikasi dalam penulisan bahasa Arab
 
Options

Penggunaan kaedah pengajaran dan strategi komunikasi dalam penulisan bahasa Arab

Journal
Journal of Communication in Scientific Inquiry (JCSI)
ISSN
2710-6594
Date Issued
2021-06
Author(s)
Noor Asliza Abdul Rahim
Universiti Malaysia Perlis
Shuhairimi Abdullah
Universiti Malaysia Perlis
Nurmasturah Jamil
Universiti Malaysia Perlis
Handle (URI)
https://jcsi.unimap.edu.my/index.php/
https://jcsi.unimap.edu.my/images/articles/VOLUME4JUNE2021/Penggunaan_Kaedah_Pengajaran_dan_Strategi_Komunikasi_dalam_Penulisan_Bahasa_Arab_2.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.14170/2161
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah pengajaran yang digunakan oleh guru dan strategi komunikasi yang digunakan oleh pelajar dalam aspek penulisan Bahasa Arab bagi subjek Al-Lughah Al- ‘Arabiah Al-Mu’asirah (LAM). Seramai 20 orang guru yang mengajar subjek LAM di beberapa buah Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) dipilih sebagai sampel kajian. Borang soal selidik dan temu dan temu bual digunakan sebagai instrumen bagi mendapat data penggunaan kaedah pengajaran dan jenis strategi komunikasi. Data dianalisis berasaskan deskriptif asas dengan melihat kepada kekerapan dan peratusan penggunaan kaedah pengajaran dan strategi komunikasi sahaja. Pengkelasan strategi komunikasi mengguna pakai Strategi Komunikasi Dornyei & Scott (1997). Kajian mendapati bahawa sebahagian besar responden cenderung menggunakan kaedah pengajaran berbentuk ajuk hafal, syarahan, aktiviti dan permainan, induktif, pembentangan, komunikatif, terjemahan dan deduktif. Manakala, kaedah langsung kurang digunakan dalam aktiviti pengajaran LAM. Guru turut berpendapat bahawa kebanyakan pelajar sering menggunakan strategi terjemahan literal, pengulangan, rayuan kerjasama, penghampiran, penghafalan dan penghuraian semasa menulis dalam Bahasa Arab. Sementara strategi penciptaan perkataan baru, peninggalan mesej dan penukaran kod bahasa kurang digunakan dalam penulisan. Dapatan kajian ini secara tidak langsung memberi implikasi terhadap kaedah pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab dalam usaha meningkatkan penguasaan komunikasi bahasa asing dalam kalangan pelajar.
Subjects
  • Kaedah pengajaran

  • Strategi komunikasi

  • Pengajaran dan pembel...

  • Bahasa Arab

  • Kemahiran penulisan

File(s)
7. Penggunaan Kaedah Pengajaran dan Strategi Komunikasi.pdf (429.58 KB)
Views
6
Acquisition Date
Nov 19, 2024
View Details
Downloads
11
Acquisition Date
Nov 19, 2024
View Details
google-scholar
  • About Us
  • Contact Us
  • Policies