Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah pengajaran yang digunakan oleh guru dan strategi
komunikasi yang digunakan oleh pelajar dalam aspek penulisan Bahasa Arab bagi subjek Al-Lughah Al-
‘Arabiah Al-Mu’asirah (LAM). Seramai 20 orang guru yang mengajar subjek LAM di beberapa buah
Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) dipilih sebagai sampel kajian. Borang soal selidik dan temu
dan temu bual digunakan sebagai instrumen bagi mendapat data penggunaan kaedah pengajaran dan jenis
strategi komunikasi. Data dianalisis berasaskan deskriptif asas dengan melihat kepada kekerapan dan
peratusan penggunaan kaedah pengajaran dan strategi komunikasi sahaja. Pengkelasan strategi
komunikasi mengguna pakai Strategi Komunikasi Dornyei & Scott (1997). Kajian mendapati bahawa
sebahagian besar responden cenderung menggunakan kaedah pengajaran berbentuk ajuk hafal, syarahan,
aktiviti dan permainan, induktif, pembentangan, komunikatif, terjemahan dan deduktif. Manakala, kaedah
langsung kurang digunakan dalam aktiviti pengajaran LAM. Guru turut berpendapat bahawa kebanyakan
pelajar sering menggunakan strategi terjemahan literal, pengulangan, rayuan kerjasama, penghampiran,
penghafalan dan penghuraian semasa menulis dalam Bahasa Arab. Sementara strategi penciptaan
perkataan baru, peninggalan mesej dan penukaran kod bahasa kurang digunakan dalam penulisan.
Dapatan kajian ini secara tidak langsung memberi implikasi terhadap kaedah pengajaran dan
pembelajaran Bahasa Arab dalam usaha meningkatkan penguasaan komunikasi bahasa asing dalam
kalangan pelajar.